Educación para la paz. un análisis de la interculturalidad y la convivencia escolar de la institución educativa mestizos, indígenas y afrochocoanos a través de la antropología visual.

  • Calderon Leyton, Elia, (Investigador principal)
  • CALDERON LEYTON, ELIA (Coinvestigador)
  • CALVETE LEÓN, IVANNA (Coinvestigador)
  • MADRID CAMBINDO, ELIZABETH (Coinvestigador)
  • Vargas Zuluaga, Nora Margarita (Coinvestigador)

Descripción

In this investigation we start with the question: what is being done within this educational institution to give way to the changes that the educational context demands in the colombian context regarding interculturality and school coexistence? that is to say, to analyze if interculturality is inserted in the educational program and as this ethno-educative center develops, also intercultural activities are not carried out in a punctual and isolated way in some subjects. in addition we start from the secondary questions:how are the teachers being trained today? what are the implications of the implementation of intercultural and ethnic pedagogies as tools for the eradication of racism and racial discrimination against children of african descent in education? through intercultural and ethnic pedagogies in education can teachers re-position knowledge and social, cultural, linguistic practices as valid and significant knowledge in teaching and learning? how to position pedagogical ethno-educational perspectives in the education scenarios, as well as in the training of teachers? instruments: for the exercise of inquiry and analysis will be implemented tools for research as direct observation, interviews with teachers, the direction of the educational establishment.but we will also apply visual anthropology as a participatory means of research within the educational establishment for our analysis.

Objetivo

Analizar los programas y las experiencias educativas con respecto de la interculturalidad, y la convivencia escolar, de los profesores y estudiantes de la institución educativa mestizos, indígenas y afro chocoanos mia mediante un estudio de caso en esta i.e. esta investigación tiene como finalidad analizar a partir de una muestra con estudiantes y profesores de la institución m.i.a en el quibdó-choco en colombia, identificaficando los métodos y estrategias didácticas utilizadas por los docentes que reflejen el enfoque de interculturalidad recogido además en los principios de la etnoeducación y en la cátedra de estudios afrocolombianos y de las actividades y pedagogías aplicadas por los profesores.

Resultados esperados

2 artículo isi wos o scopus, aceptado. exposición fotográfica. 1 ponencia. la institución educativa mestiza, indígena y afro (mia), presenta un modelo educativo innovador en cuanto al pensamiento intercultural, y su finalidad es generar convivencia escolar sin importar la etnia o diferencia cultural. la investigación en tanto busca resaltar el pensamiento intercultural potencia nuestra investigación en el sentido de ofrecer alternativas a los currículos educativos del país. desarrollos en la comunidad educativa colombiana. profesores, directivos y estudiantes de la básica primaria y secundaria y comunidad educativa universitaria
EstadoFinalizado
Fecha de inicio / finalización efectiva5/07/1620/07/17

Huella dactilar

cross-culturality
coexistence
educational institution
anthropology
peace
teacher
school
education
educational program
racism
university teacher
student
Colombia
didactics
cultural difference
community
primary school
secondary school
ethnicity
manager