Formación de disco galácticos gruesos

• Vera Ciro, Carlos Andrés (Investigador principal)

It is a well-known fact that most spiral galaxies have a thick disk, how this structure was formed is, however, still a much debated subject, whether its origin is a result of internal secular evolution, or the consequence of a violent process activated by an external agent can not yet be concluded. this project will study the external mechanisms that give rise to the formation of coarse galactic discs taking into account the cosmological context in which galaxies evolve. the main objective of the proposed study is then the characterization of the formation routes that lead to the existence of thick disks in cosmological simulations. some of these numerical experiments will be completed using the cluster of the department of basic sciences of the university of medellín,while the higher resolution simulations will be run and analyzed in a joint effort with the members of the collaboration (prof. laura v. sales, dr. rob grand).

A. entender los mecanismos que llevaron a la formación del disco grueso en la via láctea b. separar los efectos dinámicos internos de los externos para generar discos galácticos gruesos c. estudiar los efectos de interacciones conocidas para la vía láctea en alta resolución

Artículo scopus aceptado. software. trabajo estudiante pregrado. software para la creación de condiciones estables de sistemas galácticos. versatilidad en la elección del modelo galáctico. el producto está orientado a investigadores nacionales e internacionales en el área de dinámica de galaxies
Fecha de inicio / finalización efectiva5/07/1620/07/17