La calidad de la educación en antioquia y su relación con las características de la gestión de los directivos docentes

• Soto Builes, Norely Margarita (Investigador principal)
  • CORRALES TABARES, JHON FREDY (Coinvestigador)
  • GARCÍA URIBE, DIEGO HENRY (Coinvestigador)
  • GONZÁLEZ VALENCIA, GUSTAVO ALONSO (Coinvestigador)
  • JARAMILLO GIRALDO, JOHN ALEXANDER (Coinvestigador)
  • LOPERA RIVERA, JUAN CARLOS (Coinvestigador)
  • Morillo Puente, Solbey (Coinvestigador)
  • PANDALES LOZANO, CARLOS ARTURO (Coinvestigador)
  • SALAZAR VILLA, JUAN CARLOS (Coinvestigador)
  • Sepúlveda Murillo, Fabio Humberto (Coinvestigador)

The present research aims to describe the progress of the results of the 3, 5 and 9 grade tests in the areas of language and mathematics obtained between 2013 and 2016 by the students of the official educational institutions. rural and urban areas of the non-certified municipalities of the department of antioquia and, in a second moment, characterize the educational management of the teaching director to determine the relationship between these two variables. one reason for this approach is that historically the results of the saber tests have been related to the training and performance of the teachers, but not to the training and management of the teaching directors. the above shows a knowledge gap and a research opportunity.the study will be a descriptive section for which a stratified random sample of official educational institutions of the non-certified municipalities of the department of antioquia will be taken. the analysis of the data will be carried out in two levels of statistics, namely, descriptive and inferential. the descriptive analysis of the qualitative variables will be carried out using absolute and relative frequencies (%), and quantitative variables will use measures of central tendency (mean) and dispersion (standard deviation), as well as position measurements (25th, 50th percentiles). and 75).descriptive and inferential. the descriptive analysis of the qualitative variables will be carried out using absolute and relative frequencies (%), and quantitative variables will use measures of central tendency (mean) and dispersion (standard deviation), as well as position measurements (25th, 50th percentiles). and 75).descriptive and inferential. the descriptive analysis of the qualitative variables will be carried out using absolute and relative frequencies (%), and quantitative variables will use measures of central tendency (mean) and dispersion (standard deviation), as well as position measurements (25th, 50th percentiles). and 75).

Establecer la relación entre los resultados de las pruebas saber de 3, 5 y 9 grado en las áreas de lenguaje y matemáticas obtenidos durante el periodo 2013 - 2016 y las características de la gestión educativa del directivo docente de las instituciones educativas oficiales rurales y urbanas de los municipios no certificados del departamento de antioquia.

Describir el progreso en la comparación de los resultados de las pruebas saber 3, 6 y 9 de las instituciones educativos de los municipios no certificados de antioquia y compararlos con las características de la gestión del directivo docente. generar un perfil del directivo-docente del departamento de antioquia.
Fecha de inicio / finalización efectiva26/10/1726/10/18