Simulación de la onda elástica anisotrópica en 3d mediante paralelización en gpu usando cuda para aplicaciones rfid con tecnología de onda acústica superficial (saw).

• Nova Manosalva, Omar Ariel (Investigador principal)
  • GARCÍA DAVIS, NORDINE (Coinvestigador)
  • HERNÁNDEZ AVENDAÑO, SANTIAGO (Coinvestigador)
  • VÁSQUEZ SEPÚLVEDA, GIANCARLO (Coinvestigador)

Rfid ("radio frequency identification") tags based on saw technology ("surface acoustic wave"), also known as rfid saw tags, have positioned themselves as a very attractive option for rfid technology due, above all, to their passive nature and without a chip, the large number of identification codes they can store and the hostile environment in which they can operate. due to the above, the demand for numerical methods capable of simulating this type of labels has increased, due to the need to have efficient numerical tools that help optimize the design of the labels. there are four numerical methods widely used to support the design of the saw rfid tags, however, three of them are analytical, while the other is semi-analytical, therefore,they must make use of restrictive simplifications that limit the versatility of the design. no full wave method has been previously proposed for the simulation of the saw rfid tags, only the fdtd procedure ("finitedifference time-domain") developed by the author of this proposal [1]. however, a limiting factor found in the development of this procedure was the high computational complexity of the simulated problem, considering that when discretizing the computational domain in 3d, cell numbers of the order of 109 were obtained. this has led to propose an extension of the developed method, in order to incorporate high performance computing techniques (hpc, for the acronym in english of "high performance computing") and parallel computing.this project intends to incorporate the mentioned techniques through the use of the nvidia parallel calculation architecture, called cuda, which makes use of the gpu's great processing power ("graphics processor unit").

Desarrollar un procedimiento fdtd para la simulación del fenómeno de propagación de la onda elástica anisotrópica en 3d que tiene lugar en las etiquetas rfid saw, mediante paralelización en gpu, usando la arquitectura de cálculo paralelo cuda.

Artículo isi wos o scopus aceptado. asesoría en el trabajo de grado del estudiante jhonatan amado de la maestría en modelación y ciencia computacional del departamento de ciencias básicas de la universidad de medellín. se diferencia en la simulación de onda completa en 3d de la etiqueta rfid saw, la cual permite mayor precisión en los resultados y la consideración de todos los fenómenos físicos presentes. la ventaja que ofrecería sería la posibilidad de simular una etiqueta rfid saw en 3d con recursos razonables y sin aplicar supuestos limitantes.
Fecha de inicio / finalización efectiva5/07/1620/07/17