Uso de técnicas de neurodiseño en modelos persuasivos humanos. aplicación al diseño de campañas nacionales de prevención.

  • Villa Montoya, Luisa Fernanda (Investigador principal)
  • MERA BANGUERO, CARLOS ANDRES (Coinvestigador)
  • ORREGO SUAZA, CHRISTIAN DAVID (Coinvestigador)

Descripción

This project proposes a scientifically innovative approach to the application of neurodesign techniques for the design of more effective persuasive strategies. the persuasive effect is defined as a process that succeeds in producing a change in attitude or behavior in the subject. in prevention campaigns, this is the key to success. to date, the design of persuasive campaigns has followed a traditional process in which the designer proposed a strategy based on his experience, and in some cases, on traditional marketing techniques, which allowed, approximately, to bring the final product closer to the needs of the user. this methodology has proven to be inefficient and with poor predictive capacity.the advance in recent years of neuroscience has allowed us to know that most of the cognitive processes that govern this persuasive effect are located in the most subconscious part of the human being and that there are a series of cognitive effects (attention, understanding, acceptance, retention) that may reflect the message's ability to produce a persuasive effect. there is abundant evidence that refutes the possibility of objectively capturing these cognitive effects with measures such as brain response, cardiac response or eye tracking with increasingly less invasive techniques. therefore, this project proposes the use of novel techniques to make a more objective measurement and based on cognitive neuroscience models of the persuasive impact of the informative material, made this novel in itself.but the most notable scientific contribution of the project is the use for the first time of algorithms based on the paradigm of neurodiseño that allow to generate visual materials with a high persuasive effect based on the unconscious, nonverbal and objective behavior of the person for whom that design it's meant

Objetivo

Definir, desarrollar y validar científicamente técnicas de neurodiseño para diseñar contenidos persuasivos y aplicar su caso de estudio a una campaña de prevención.

Resultados esperados

Artículo de investigación en revista isi/scopus. prototipo de software para predecir el efecto persuasivo en usuarios. solicitud de registro del prototipo de software generado. el método convencional para evaluar el nivel de persuasion de un producto o publicidad está basado en entrevistas a un grupo focal, lo cual ha sido demostrado en la literatura que muchas veces no da los resultados esperados. por otra parte las aproximaciones propuestas han sido realizadas para la evaluación y predicción en productos, mas no en campañas publicitarias y de prevención. por esta razón las principales contribuciones del desarrollo propuesto son: - está enfocado en campañas de prevención y por tal razón los datos y las pruebas experimentales serán realizadas sobre este caso de estudio, al igual que las técnicas de neurodiseño consideradas. - se implementaran un conjunto de métodos de inteligencia artificial con el fin de proponer una aproximación híbrida, diferente a las aproximaciones propuestas inicialmente donde el método más utilizado son redes neuronales. - se desarrollará un a aplicación de software que permita evaluar un elemento publicitario (campaña de prevención en nuestro caso de estudio) y predecir el nivel de persuasión y que ajustes en las técnicas de neurodiseño deben aplicarse para mejorar dicho nivel de persuasión.
EstadoFinalizado
Fecha de inicio / finalización efectiva5/07/1620/07/17

Huella dactilar

Marketing
Application programs
Artificial intelligence
Brain
Neural networks